PLIVAmed.net – prvih deset godina

Autor: Ivana Klinar, Gordan Maleković

Stručni medicinski portal PLIVAmed.net lansiran je u listopadu 2001. i trenutačno ima više od 9000 registriranih korisnika (liječnici, ljekarnici, doktori dentalne medicine i ostali zdravstveni djelatnici). Portal dnevno bilježi 800 do 1500 posjetitelja. Tečajevi trajne edukacije za liječnike, a uskoro i za ljekarnike, mnoštvo stručnih članaka, vijesti te knjižnica elektroničkih verzija postojećih znanstvenih publikacija najveće su bogatstvo PLIVAmed.net portala. Trajna dostupnost interaktivnih websadržaja na portalu individualizira učenje, povećava samostalnost te promovira samoučenje, što je temelj cjeloživotnog učenja.

OGLAS


 

PLIVAmed.net je portal namijenjen zdravstvenim djelatnicima kao što su liječnici, ljekarnici, doktori dentalne medicine i svi ostali zdravstveni djelatnici. S obzirom na strukturu korisnika, sadržaj je stručan, prilagođen i specijaliziran, a PLIVA surađuje i s velikim brojem stručnih suradnika, liječnika specijalista, ljekarnika, radnih terapeuta, psihologa i ostalih stručnjaka. Takav oblik suradnje jamstvo je objektivnosti ponuđenog sadržaja. Ponuda medicinskog sadržaja na webu sve je veća i sve je teže zadržati objektivnost, pouzdanost i vjerodostojnost. Među organizacijama koje su se rano uključile u borbu za pouzdanost i vjerodostojnost medicinskih i zdravstvenih informacija bio je HON, koji je propisao pravila ponašanja (HON Code of Conduct) za medicinska i zdravstvena web-mjesta. Ta pravila web-mjesta primjenjuju samostalno, ali HON povremeno provjerava udovoljava li web-mjesto propisanim kriterijima. Plivini internetski portali Plivamed.net i Plivazdravlje.hr vrlo rano su dobili potvrdu HON-a koju mogu istaknuti, a HON kontrolira objavljeni sadržaj.

E-edukacija i e-licenciranje

U 21. stoljeću mrežne tehnologije iz temelja mijenjaju obrazovne metode. Naglasak se odnedavna prebacuje na metode učenja pomoću interneta. Suvremene mrežne tehnologije dale su obrazovnom procesu novu dimenziju sažetu u dvije riječi: interaktivnost i multimedijalnost. Trajna dostupnost interaktivnih web-sadržaja individualizira učenje, povećava samostalnost te promovira samoučenje, što je temelj cjeloživotnog učenja. Stalna dostupnost nastavnika ili mentora putem e-maila, foruma ili chata poboljšava komunikaciju, što pridonosi učinkovitosti učenja. Napredak informatičke tehnologije i razvoj interneta omogućili su uspješnu trajnu edukaciju liječnika (engl. Continous Medical Education – CME). Trajna medicinska izobrazba predstavlja obavezu liječnika koji su neposredno uključeni u pružanje zdravstvene zaštite svugdje u svijetu, pa tako i u Hrvatskoj. Pri spomenu trajne medicinske edukacije najčešće se pomišlja na odlazak i sudjelovanje na stručnim kongresima, simpozijima ili sastancima u svrhu skupljanja bodova Hrvatske liječničke komore. Tradicionalni način edukacije povezan je s određenim ograničenjima, koja se prvenstveno odnose na mjesto i vrijeme održavanja edukacije (putovanje, izostanak i organiziranje zamjene na radnome mjestu), prostor gdje se izvodi edukacija (zakup dvorane), cijenu izvođenja (kotizacija, smještaj i putni troškovi za sudionike koji dolaze iz udaljenih krajeva) te druge organizacijske zahtjeve (slanje obavijesti, izrada edukativnih materijala, organiziranje zamjene na radnome mjestu, itd.).

Napredak u informatičko-komunikacijskoj tehnologiji posljednjih nekoliko godina, mnogostruko je osuvremenio i pospješio postojeći način izvođenja trajne medicinske izobrazbe u Hrvatskoj, pa je i PLIVAmed.net portal dobio novu vrijednost uvođenjem on-line tečajeva, tj. e-edukacije. Prema važećem pravilniku Hrvatske liječničke komore, Plivin stručni medicinski tim razvija on-line tečajeve u suradnji s liječničkim društvima. Do sada je na portalu PLIVAmed.net objavljeno 35 tečajeva iz raznih područja medicine, s više od 8000 polaznika. Tečajevi su dobro prihvaćeni i od korisnika iz cijele regije, a i od Hrvatske liječničke komore jer se svim liječnicima omogućuje trajna edukacija na jednostavan i pristupačan način u vrijeme koje odgovara korisniku.

Vrlo bogata knjižnica u okviru portala PLIVAmed.net zamišljena je kao zbirka elektroničkih verzija postojećih stručnih publikacija. Kao primjer navedimo mrežno izdanje Farmaceutskog glasnika, Liječničkog vjesnika, Infektološkog glasnika, našega stručnog časopisa Medicusa te sažetaka iz Croatian Medical Journala.

U ovoj, jubilarnoj godini PLIVAmed. net je poboljšao svoj izgled, ubrzao pretraživanje postojećeg sadržaja. Stalne promjene u svrhu poboljšanog izgleda i lakšeg korištenja nužne su u ovakvom radu, što sve pridonosi lakšem učenju i komunikaciji s krajnjim korisnicima. Sadržaj je personaliziran: svaki korisnik bira svoju osnovnu specijalizaciju kao osnovnu uz još dva područja interesa. Sadržaj se obnavlja na dnevnoj bazi, a najčešće sadržaj pišu sami korisnici. Vjerujemo da će suradnja i dalje biti na obostrano zadovoljstvo.

Projekt učenja i prenošenja Informacija

Danas je internet najpristupačniji izvor znanja i najpristupačnije komunikacijsko sredstvo. Svatko u bilo koje vrijeme i s bilo kojega umreženog računala može slobodno ući u virtualni svijet. Složeni proces integracije zahtijeva pripremu, učenje i iskustvo svih sudionika jer tehnologija, koliko god bila napredna, još uvijek ne znači da će se ostvarit sve njene mogućnosti. Tehnologija služi kao alat koji valja naučiti djelotvorno rabiti kako bi se razvila kultura cjeloživotnog učenja.

Plivamed.net uspješno ostvaruje projekt učenja i prenošenja informacija. Prema dosadašnjim iskustvima liječnici, ljekarnici i ostali zdravstveni djelatnici su odabrali PLIVAmed.net kao izvor medicinskih, stručnih i zanimljivih informacija koje im koriste u njihovom svakodnevnom radu, usavršavanju i edukaciji. Stručne teme prate i testovi znanja, za koje su korisnici, ukoliko ih uspješno riješe, nagrađeni bodovima Hrvatske liječničke komore, i to potpuno besplatno!

 

PLIVAmed.net – naslovna stranica portala

 

PLIVA Vademecum sadrži osnovne informacije o svim lijekovima registriranim u Republici Hrvatskoj. Vademecum se može pretraživati po generičkom i zaštićenom imenu, a za svaki proizvod priložena je uputa i Sažetak opisa i svojstava lijeka.

 

Napredak u informatičko-komunikacijskoj tehnologiji posljednjih nekoliko godina, mnogostruko je osuvremenio i pospješio postojeći način izvođenja trajne medicinske izobrazbe u Hrvatskoj, pa je i PLIVAmed.net portal dobio novu vrijednost uvođenjem on-line tečajeva, tj. e-edukacije

 


LITERATURA
Car J, Sheikh A. Email consultations in health care: 1-scope and effectiveness. BMJ 2004;329(7463):435-8.
Car J, Sheikh A. Email consultations in health care: 2-acceptability and safe application. BMJ 2004; 329(7463):439-42.
Couchman GR, Forjuoh SN, Rascoe TG, Reis MD, Koehler B, Walsum KL. E-mail communications in primary care: what are patients‘ expectations for specific test results? Int J Med Inform 2005;74(1):21-30.
Croatian Branch of the Italian Cochrane Centre. Dostupno na URL adresi: http://croatia.cochrane.org/hr. Datum pristupa informaciji 6. rujna 2011.
Deželić G. Internet u medicini – dosadašnji razvoj i perspektive. Acta Med Croatica 2002;56(4-5):131-43.
Fordis M, King JE, Ballantyne CM, et al. Comparison of the instructional efficacy of Internet-based CME with live interactive CME workshops: a randomized controlled trial. JA MA 2005;294(9):1043-51. Health on the Net Foundation. Dostupno na URL adresi: https://www.healthonnet.org/HONcode/ Conduct.html?HONConduct963287. Datum pristupa informaciji 6. rujna 2011.
Klem ML, Weiss PM. Evidence-based resources and the role of librarians in developing evidence-based practice curricula. J Prof Nurs 2005;21(6):380-7.
Klinar I, Pulanić R, Iveković H, Kurilić T, Belavić-Borčić A. Osobitosti korisnika i evaluacija elektroničkih tečajeva trajne medicinske izobrazbe na PLIVAmed.net portalu i web sjedištu Teleinterventna gastroenterologija (Tigel). Dostupno na URL adresi: http://www.hcjz. hr/clanak.php?id=12544. Datum pristupa informaciji 6. rujna 2010.
Kukolja-Taradi S. Integracija interneta u medicinsko obrazovanje. Lijec Vjesn 2002;124(1-2):36-41.
Lawrence S, Giles CL. Accessibility of information on the web. Nature 1999;400(6740):107-9.
Markulin H, Petrak J. Medicina utemeljena na znanstvenim dokazima: stavovi zdravstvenog osoblja jedne kliničke bolnice. Lijec Vjesn 2010;132(7-8): 218-21.
Online Continuing Medical Education (CMEList. com). Dostupno na URL adresi: http://www.cmelist. com/list.htm. Datum pristupa 6. rujna 2011.
Pravilnik o trajnoj medicinskoj izobrazbi. Dostupno na adresi: www.hlk.hr/fgs.axd?id=3482. Datum pristupa informaciji 6. rujna 2011.
Sisson SD, Hill-Briggs F, Levine D. How to improve medical education website design. BMC Med Educ 2010;10:30. doi: 10.1186/1472-6920-10-30.
Turchin A, Lehmann CU. Active Learning Centre: design and evaluation of an educational World Wide Web site. Med Inform Internet Med 2000;25(3):195-206.

OGLASI