MEDIX, God. 17 Br. 92/93  •  Pregledni članak  •  Dijetetika HR ENG

Omega-3 masne kiseline – svojstva i djelovanjeOmega 3 fatty acids – characteristics and activity

Darija Vranešić Bender

Omega-3 masne kiseline često se opisuju kao dragocjene masnoće zbog povoljnog djelovanja na zdravlje: u prvom redu štite srce i krvne žile spuštanjem razine triglicerida, modulacijom upale i antiaritmijskim djelovanjem. Tijekom posljednjih nekoliko desetljeća kontinuirano raste interes za omega-3 masnim kiselinama, kao i za njihovom ulogom u prevenciji bolesti i očuvanju zdravlja. Mnoge kliničke i epidemiološke studije ukazale su na pozitivan učinak omega-3 masnih kiselina u razvoju djeteta, prevenciji i terapiji malignih i kardiovaskularnih bolesti, i u novije vrijeme i kod raznih mentalnih bolesti, uključujući depresiju, demenciju te poremaćaj aktivnosti i deficita pažnje (engl. attention deficit hyperactivity disorder - ADHD). Glavni prehrambeni izvori omega-3 masnih kiselina su plava riba (sardina, skuša, tuna, inćuni) te riba iz hladnih mora (haringa, losos), alge, zooplankton i plodovi mora te sjemenke i orašasti plodovi. Obogaćeni prehrambeni proizvodi i dodaci prehrani koji sadrže pročišćeno i koncentrirano riblje ulje vrijedan su izvor omega-3 masnih kiselina u prehrani modernog čovjeka. 

Ključne riječi:
dokozaheksaenska kiselina; eikozapentaenska kiselina; hipertrigliceridemija; omega-3 masne kiseline

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju MEDIX, God. 17 Br. 92/93

Omega-3 fatty acids are considered valuable because of their beneficial effects on health in general and heart and blood vessels in particular. Omega-3 fatty acids lower the levels of triglycerides, modulate inflammation and have antiarrhythmic activity. During the last several decades, interest in omega-3 acids and their role in health and disease is increasing. Numerous clinical and epidemiologic studies have shown positive effects of omega-3 acids on the child development, prevention and treatment of malignant and cardiovascular diseases and, recently, on different mental disorders including depression, dementia and attention deficit and hyperactivity disorder. The main sources of omega-3 acids are blue fish (sardine, anchovy, tuna, mackerel) and fish living in cold seas (salmon, herring), algae, zoo-plankton, shellfish, seeds and nuts. Enriched food and food supplements containing refined and concentrated fish oil are valuable sources of omega-. 3 acids in the human diet today. 

Key words:
docosahexaenoic acid; eikosapentaenoic acid; fatty acids, omega-3; hypertriglyceridemia