MEDIX, God. 17 Br. 92/93  •  Pregledni članak  •  Psihijatrija HR ENG

Komunikacija liječnika i bolesnikaPhysician-patient communication

Marijana Braš, Veljko Đorđević, Davor Miličić

Paternalistički odnos je zastario, neadekvatan te često kontraproduktivan u današnjem društvenom poretku gdje bolesnik aktivno sudjeluje u svim fazama svoje bolesti. Važan je partnerski odnos u medicini s naglaskom na poštovanje autonomije bolesnika, no taj je proces u Hrvatskoj još nedefiniran, odnosno u tranziciji između „aktivnog-pasivnog“ odnosa do odnosa partnerstva. Pitanje je može li komunikacija liječiti, odnosno smanjuju li se adekvatnim odnosom prema bolesniku stres, osjećaji tjeskobe i depresije i time direktno pomaže, odnosno poboljšava li naglašavanjem aktivnog sudjelovanja u liječenju suradljivost i kvaliteta života. Premda postoje brojna istraživanja o iscjeljujućim svojstvima kvalitetne komunikacije, na to pitanje tek treba odgovoriti. Glavna poruka jest da i dobrom komunikacijom liječnici mogu liječiti

Ključne riječi:
komunikacija; društvene vrijednosti; liječenje; odnos liječnika i bolesnika; placebo učinak

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju MEDIX, God. 17 Br. 92/93

The main goal of this review article is to show the importance of adequate communication between a doctor and patient in the current model of patient-centered medicine. A short historical overview illustrates social changes that influenced doctor-patient relationship in the last several decades. Paternalistic model has been shown inadequate, obsolete and often counterproductive in the context of the 21st century medical practice in which patients take active role in their recovery. Croatia is still in the transition from active-passive to partnership relationship between a doctor and patient. A detailed theoretical description of informed consent is used as an example to describe the importance of doctor-patient partnership and respect of patient autonomy. Furthermore, the issue is raised whether good communication is associated with improved health outcomes, i.e., whether it reduces stress, anxiety and depression and improves patient compliance, self-management skills and quality of life. By using adequate communication skills and respecting the patient as person with specific needs, doctors could improve everyday practice and facilitate healing process

Key words:
communication; placebo effect; physician-patient relations; social values; treatment